Książkowe zauroczenia 47/52 [Motyl]

08:30:00

Motyl. Lisa Genova

Kiedy przeczytałam listę nominacji do Oskara, wiedziałam, że muszę, po prostu muszę zobaczyć ten film. Niestety do tej pory nie miałam okazji podziwiać oskarowej roli Julianne Moore w "Still Alice". Bardzo żałuję, bo aktorkę uwielbiam, a sam temat budzi wiele emocji. Ale nic straconego. Tymczasem na półce w bibliotece dostrzegłam powieść Lisy Genova Motyl, na podstawie której powstał ten film. Pochłonęłam ją jednym tchem i od razu trafiła na listę książkowych zauroczeń.


Powieść Motyl to niezwykła, pełna ciepła, ale także gorzkiej prawdy opowieść o życiu z chorobą Alzheimera. Tym ciekawsza, że przedstawiona z punktu widzenia chorej osoby. I właśnie ta odwrotna perspektywa sprawia, że wszystkie emocje zawarte w książce Lisy Genovy odczuwamy jako bardzo zintensyfikowane. 

Fakt, że główna bohaterka sama opowiada swoją historię - na początku sprawnie, wręcz akademicko, potem w sposób coraz bardziej chaotyczny, niespójny, korespondujący z jej chorobą sprawia, że nie potrafię przejść obok tej pozycji obojętnie.

GENIALNE UMYSŁY CIERPIĄ PODWÓJNIE



Główna bohaterka - Alice - jest osobą niezwykle inteligentną, profesorem Harvardu, błyskotliwą kobietą, robiącą karierę i uwielbianą przez wszystkich. Z dnia na dzień odkrywa swoje problemy z pamięcią. To co lekarze zrzucają na karb stresu, przepracowania, życia w ciągłym biegu, okazuje się być dramatem, który od teraz będzie zjadał umysł Alice kawałek po kawałku.

Źródło: lubimyczytac.pl

Walka o pozostanie sobą, o zachowanie godności w chorobie, w chwili gdy zwykły dywanik w przedpokoju urasta do rangi rozebranej podłogi i ziejącej złem przepaści - to codzienność z jaką boryka się główna bohaterka. 

Szokująca, wyniszczająca umysł i ciało choroba dotyka osobę, której nie ma prawa dotknąć - choroba Alzheimera rzadko kiedy pojawia się u osób w sile wieku. A jednak zdarza się, że nie oszczędza nawet największych umysłów - kpiąc z ich osiągnięć i możliwości. 

DRAMAT W ZASIĘGU RĘKI

kobieta w depresji

Lisa Genova dotyka najgłębszych emocji, najbardziej skrywanych obaw, pokazuje jak katastrofalna w skutkach może być choroba u osoby czynnej zawodowo, żyjącej pełnią życia. Jednocześnie uświadamia, jak mało wiemy o tym, co dzieje się w umyśle chorej osoby: zagubienie, poczucie zagrożenia, przerażenie, bezsilność - to tylko ułamek emocji, które odczuwają na co dzień.

Książka (i film) warte są każdej minuty spędzonej nad nimi. 

Ps. Po obejrzeniu filmu pokochałam Julianne Moore jeszcze bardziej. Genialna rola!



You Might Also Like

0 komentarze

Dziękuję serdecznie, że mnie odwiedziłeś i zdecydowałeś się zostawić komentarz - Twoje zainteresowanie dodaje mi skrzydeł :)